NEM KELL AZ M0-ÁS NYUGATI SZAKASZA
MEGÉPÜL AZ M100 (R11) GYORSFORGALMI ÚT
„Esztergom felkészül. (…) a Fidesz kormány stratégiai célként határozta meg, hogy minden megyei jogú városba 2x2 sávos gyorsforgalmi úton lehessen eljutni. Mára csak 3 ilyen város maradt, és most Esztergomon van a sor. (…) Az M100-as, amely az M1-es autópályát kötné össze 32,3 kilométer hosszon Esztergommal a legkomplexebb az összes hasonló projekt közül. (…) A mai napon ennek a projektnek a részleteit néztük át az érintett térségek országgyűlési képviselőivel.” írta Lázár János facebook oldalán augusztus 27-én. De kezdjük az elején 2012-ben. Ebben az évben írta alá a kormány és a Magyar Suzuki azt a stratégiai megállapodást mely tartalmazta Esztergom és az M1-es autópályát összekötő új út megépítését. Ennek oka az volt, hogy a Suzuki gyár miatt jelentősen nőtt a 102-es főút forgalma mely elsősorban Tinnye, Perbál, Tök, és Zsámbék településeken okozott problémát.
A Tervek-nyomvonalak
Annak ellenére, hogy a szakemberek a keleti nyomvonalat (a településektől délkeletre futó nyomvonalat) támogatták, Lázár János 2016. október 13-én a nyugati nyomvonal (a településektől északnyugatra futó nyomvonal) megvalósítását jelentette be.
Az Esztergomot az M1-es autópályával összekötő út tervezésére vonatkozó tendert végül Constreal Mérnökiroda Kft. nyerte el 1,89 milliárd értékben.
A 2018. évi CXXXIX törvény az útra M100-as gyorforgalmi út néven hivatkozik.
Telex.hu
Építkezés - közbeszerzés
2021 augusztus 30-án közbeszerzési eljárást indítottak a kivitelezők kiválasztására. A gyorsforgalmi utat két részre bontották, az első szakasz az 1-es főút − M1 autópálya − Únyi csomópont közötti 16,9 km-es autóút, a második szakasz a 15,4 km-es pálya az Únyi csomóponttól Esztergomig.
Az Elektronikus Közbeszerzési Rendszerben megjelent összegzés szerint:
- az M1-es autópályától az únyi csomópontig tartó szakaszt a Strabag Építő Kft. építheti meg 125 milliárd forintért.
- az únyi csomóponttól Esztergomig tartó szakaszt a Dömper Kft., a Subterra-Raab Kft. és a Pannon-Doprastav Kft. konzorciuma építheti meg 220 milliárd forintért.
Aggályok a kivitelezés körül:
- Mivel az M100-as autóút megépítését korábban intenzíven támogató Völner Pál korrupciós botrányba keveredett, így tartani lehet attól, hogy a nevéhez kapcsolódó kifizetéseket felfüggesztik.
- A megelőző ásatások során jelentős régészeti leleteket találtak a leendő autóút nyomvonalán, Mány határában.
- A kormány 2022. június 4-én felülvizsgálat céljából felfüggesztette azokat az állami beruházásokat, amelyek még nem állnak kivitelezés alatt.
- A Dömper Kft., a Subterra-Raab Kft. és a Pannon-Doprastav Kft. konzorciummal kötött szerződés hatályba lépését a felek a következő feltételekhez kötötték: „ha az aláírástól számított 6 hónapon belül nem áll rendelkezésre a finanszírozás, akkor nem lép hatályba, vagyis megszűnik a szerződés”. Miután a finanszírozás a kormány döntésétől függ és az nem történt meg, ezért a bontó feltétel 6 hónapról 12 hónapra változott. Ennek ellenére a finanszírozás mind a mai napig nem történt meg.
2022. szeptember 19-én a Lázár János építési és beruházási miniszter megbízásából Csepreghy Nándor miniszterhelyettes által közzétett listából derült ki, hogy a kormány az autóút építését elhalasztotta.
És mégis lesz építkezés
Így jutottunk el 2024. augusztus 28. napjához, amikor Lázár János egy Facebook-posztban jelentette be, hogy az érintett térségek országgyűlési képviselőivel az M100-as projekt részleteit nézik át. Később Menczer Tamás, a térség egyik parlamenti képviselője azt nyilatkozta, hogy „Miniszter úr ígéretet tett arra, hogy az M100-as autóút – amely már építési engedéllyel rendelkezik – kivitelezésére még az idén feltételes közbeszerzési eljárást írnak ki.”